Zadania dydaktyczno - wychowawcze
MARZEC
„NA WIOSENNEJ ŁĄCE”
-
uwrażliwianie na otaczającą przyrodę, budowanie pozytywnej postawy wobec pracy owadów
zapylających, uważne słuchanie, budowanie wypowiedzi, nawiązywanie relacji rówieśniczych, rozwijanie tężyzny fizycznej, ćwiczenie percepcji wzrokowej, n
-
doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wzmacnianie odporności, ćwiczenie umiejętności grafomotorycznych,
-
poznanie różnicy między pojęciami „pionowe” i „poziome”, zapoznanie się z przyrządami
do mierzenia, kształtowanie świadomości przyrodniczej, kształtowanie poczucia empatii i troski, rozwijanie umiejętności odwzorowywania,
-
rozwijanie zdolności manualnych, stymulowanie wielu zmysłów, poznanie ziół rosnących
na polskich łąkach, zachęcanie do obserwacji owadów, podsumowanie wiedzy, integracja grupy
„KTO NAM POMOŻE”
-
zapoznawanie się ze sposobami wzywania pomocy w razie nagłego wypadku, podawanie
nazw stanów emocjonalnych, uważne słuchanie tekstu literackiego i budowanie wypowiedzi na jego
-
temat, zapoznanie z pracą straży pożarnej, rozwijanie logicznego myślenia i poczucia następstwa czasu,
-
poszerzanie wiedzy na temat wzywania pomocy w sytuacjach, które tego wymagają, zapoznanie
z pracą policjanta oraz zasadami panującymi na drodze, rozwijanie aparatu mowy, ćwiczenie umiejętności grafomotorycznych
-
poszerzenie wiedzy na temat pracy strażaków, ćwiczenie, jak zadzwonić po straż pożarną
w nagłym wypadku, wykonywanie prostych operacji na zbiorach, ćwiczenie umiejętności odwzorowywania,
-
zapoznanie z pracą lekarza, uwrażliwianie zmysłów poprzez zabawy usprawniające percepcję
wzrokowo-słuchową, zapoznanie ze zdrowym stylem życia,
„ODKRYWAMY ŚWIAT MUZYKI”
-
wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
-
rozwijanie motoryki małej, kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-
-
ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
-
wdrażanie do przedstawiania swoich uczuć za pomocą ruchu i gestu, wdrażanie do wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
-
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach, respektowanie zasad panujących w grupie, wdrażanie do uważnego i aktywnego słuchania rówieśników i nauczycieli/dorosłych
-
nazywanie i rozróżnianie instrumentów oraz ich dźwięków, poznanie różnych form tańca, poznanie różnych rodzajów muzyki, poznanie obrazu graficznego liczby 10
„DZIECIAKI W RUCHU”
-
aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, w tym z przyborami i zabawach naśladowczych, samodzielne wykonywanie podstawowych czynności higienicznych
-
kształtowanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie
-
szanowanie uczuć i emocji swoich i innych osób tworzenie i wdrażanie swoich własnych strategii działania, zgodne współdziałanie z dziećmi w zabawie i pracach użytecznych, respektowanie norm społecznych, reguł gier i zabaw grupowych tworzonych spontanicznie podczas zabaw dowolnych
-
posługiwanie się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
-
budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka (słownictwo dotyczące rodziny, czasu wolnego, gier i zabaw, praw i obowiązków dziecka, zawodów wykonywanych przez rodziców,zjawisk przyrodniczych) posługiwanie się językiem w mowie zrozumiałej dla innych,
LUTY
W KOSMOSIE
-
poznanie pojęć „kosmos”, „Układ Słoneczny”, „planety”, zapoznanie ze sprzętami do obserwowania i badania kosmosu oraz z zawodami (astronom, astronauta), poszerzenie wiedzy na temat ruchu planet wokół Słońca oraz na temat ruchu obrotowego Ziemi (dzień i noc), rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do wykonywania prac plastyczno-technicznych
-
wprowadzenie litery p, P, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej,
-
utrwalenie pojęć: „kosmos”, „Układ Słoneczny”, „planety”, nazw planet, wiadomości o ruchu planet wokół Słońca oraz wokół własnej osi, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych i plastycznych
-
utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, poznanie
-
nazw i wyglądu statków kosmicznych oraz ubrań astronautów, przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, ćwiczenie umiejętności kodowania i dekodowania, wyrażanie ekspresji twórczej podczas budowania rakiet, rozwijanie sprawności fizycznej
PREHISTORYCZNY ŚWIAT
-
zapoznanie z zawodem archeologa i paleontologa, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i prowadzenia rozmowy na jego temat,
-
wprowadzenie litery j, J, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej,
-
utrwalenie znajomości nazw zawodów (archeolog, paleontolog), poszerzenie wiadomości o dinozaurach,
-
doskonalenie umiejętności matematycznych, w tym kodowania, przeliczania, układania rytmów, utrwalanie figur geometrycznych, poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat dinozaurów i ich życia, wyrażanie ekspresji twórczej (m.in. plastycznej), zachęcanie do zabaw badawczych i wyciągania z nich wniosków
W KINIE I TEATRZE
-
poszerzenie wiedzy o kinie i teatrze, w tym również o właściwym zachowaniu podczas
-
pobytu w tych miejscach, zachęcanie do wyrażania emocji podczas zabaw dramowych, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat, kształtowanie sprawności fizycznej, pobudzanie wyobraźni
-
wprowadzenie litery z, Z, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej,
-
poznanie nazw zawodów teatralnych, ćwiczenie aparatu mowy
-
zapoznanie z monetami i banknotami, doskonalenie umiejętności przeliczania pieniędzy,
-
rozwijanie umiejętności odczytywania dwóch współrzędnych (rząd i miejsce) oraz kodowania, poszerzanie wiedzy na temat widowni w kinie i teatrze, zachęcanie do wykonywania przestrzennych prac technicznych
PRZEBUDZENIE PO ZIMIE
-
utrwalenie wiedzy na temat rodzajów ubrań, zapoznanie z określeniem „ubierać się
-
na cebulkę”, kształtowanie nawyku ubierania się adekwatnie do pogody, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat, zachęcanie do tworzenia
prac plastyczno-technicznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
-
wprowadzenie litery g, G, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz
-
głoskowej, poszerzanie wiedzy na temat różnorodności zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z przysłowiem: W marcu jak w garncu, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
-
kształtowanie umiejętności obserwowania pogody, zachęcanie do systematycznej pracy, utrwalanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z przyrządami do pomiaru temperatury oraz siły i kierunku wiatru, rozwijanie umiejętności matematycznych, zachęcanie do przeprowadzania eksperymentów i wyciągania z nich wniosków
-
zapoznanie z różnymi gatunkami ptaków i głosami, które wydają, kształtowanie wrażliwości na otaczającą przyrodę,
-
zapoznanie ze zjawiskiem powstawania tęczy, rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
-
pobudzanie i stymulowanie zmysłów
GRUDZIEŃ
Wiadomość z daleka
- zapoznanie z zawodem listonosza, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
-
poznanie różnych sposobów przekazywania wiadomości, poznanie funkcji i wyglądu różnych telefonów (starych i współczesnych),
-
poznanie litery k, K, kształtowanie słuchu fonematycznego i sprawności manualnej
-
utrwalanie pojęć „duży” i „mały”, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania, wdrażanie do wyciągania wniosków z obserwacji (zabawy badawczej)
-
poznanie budowy piosenki, zapoznanie z instrumentem dętym – trąbką oraz symbolem Poczty Polskie,
-
poznanie tradycji związanych z mikołajkami, rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów wzroku i dotyku, wzmacnianie poczucia własnej wartości
Zima tuż-tuż…
-
poznanie sposobów ochrony przed zimnem i zasad bezpiecznej zabawy, doskonalenie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania jej nazw,
-
zapoznanie z pojęciem szadzi i mgły, poznanie litery r, R, rozwijanie słuchu fonematycznego,
-
poznanie cyfry 6, kształtowanie pojęcia liczby 6 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), poznanie figury geometrycznej – trójkąta, poznanie czynników sprzyjających zjawisku topnienia śniegu,
-
poznanie wybranych utworów muzyki klasycznej
-
poznanie właściwości śniegu i lodu, rozwijanie sprawności manualnej oraz spostrzegawczości wzrokowej i dotykowej, doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków, budowanie wiary we własne siły,
Przygotowania do świąt
-
poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, doskonalenie umiejętności wypowiadania się i logicznego myślenia,
-
poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, wdrażanie do uważnego słuchania słowa czytanego,
-
poznanie potraw charakterystycznych dla wieczerzy wigilijnej, doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie liczenia w zakresie 0–6 ,
-
poznanie piosenki o świątecznej tematyce, rozwijanie poczucia rytmu i tężyzny fizycznej, rozwijanie wrażliwości muzycznej,
-
poznanie wyglądu różnych ozdób choinkowych, rozwijanie sprawności manualnej, poszerzanie doświadczeń plastycznych
Hej, kolęda, kolęda
-
poznanie pojęcia „życzliwość”, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i logicznego myślenia, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do życzliwości wobec siebie nie tylko od święta ,
-
poznanie postaci Świętego Mikołaja i jego pomocników – elfów, rozwijanie umiejętności koncentracji na słowie czytanym,
-
utrwalenie nazw figur geometrycznych, poszerzanie słownictwa z języka angielskiego, wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego, doskonalenie umiejętności liczenia i odwzorowywania, dostrzeganie naprzemienności w tworzeniu rytmu,
-
poznanie historii związanych z Bożym Narodzeniem i wybranej kolędy,
Nadchodzi nowy rok
-
poznanie wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego,
-
poznanie czynności wykonywanych w dzień i w nocy, dostrzeganie rytmu w następowaniu po sobie dnia i nocy, poznanie litery l, L,
-
utrwalanie nazw dni tygodnia, kształtowanie pojęcia liczby 7 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania,
-
zapoznanie z nazwami miesięcy i cyklicznością pór roku,
-
poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności, poszerzanie doświadczeń plastycznych, usystematyzowanie wiadomości związanych z czasem i jego przemijaniem,
LISTOPAD
I. W ŚWIECIE WYOBRAŹNI
-
wprowadzenie pojęcia „wyobraźnia”, doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć słowami, rozwijanie wrażliwości zapachowej, nauka relaksacji, kształtowanie empatii
-
rozpoznawanie litery „t”, „T”, wprowadzenie do pisania i czytania, rozwijanie umiejętności współpracy i czekania na swoją kolej
-
rozpoznawanie cyfry 5, ćwiczenie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 5
-
poznanie różnych sposobów ekspresji muzycznej, sprawne poruszanie się w przestrzeni, doskonalenie współpracy w parach
-
rozpoznawanie żartów językowych, ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z wygraną i porażką podczas gier zespołowych
II. MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
-
poznanie pojęć: „mała ojczyzna”, „mapa”, „wspólnota”, poszerzanie słownika czynnego, rozwijanie sprawności ruchowej, wrażliwości i umiejętności współpracy; rozpoznawanie i podawanie nazw niektórych symboli narodowych,
-
rozpoznawanie liter „m”, „M”, czytanie globalne sylab: MO, MA, MI, ME, doskonalenie słuchu fonematycznego, wprowadzenie do rozumienia żartów słownych, ćwiczenia służące kształtowaniu umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości
-
rozpoznawanie cyfry 4, ćwiczenie aspektu kardynalnego i porządkowego cyfry 4, rozwijanie umiejętności liczenia i współpracy
-
rozwijanie sprawności manualnej, wrażliwości sensorycznej, umiejętności rozróżnienia faktur dotykiem i rozumienia sygnałów werbalnych i symboli
III. PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
-
wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt, poznanie budowy i zastosowania domku dla owadów, zapoznanie z terminem „symetrii”, wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za przyrodę, budzenie wrażliwości na potrzeby zwierząt; poszerzanie wiedzy na temat ptaków odlatujących z Polski i pozostających w niej oraz ich zwyczajów żywieniowych,
-
poznanie właściwości miodu
-
poznanie litery „d”, „D”,
-
kształtowanie umiejętności określania położenia różnych przedmiotów w przestrzeni,
-
poznanie piosenki, kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu,
IV NASZE CIAŁO
-
poznanie części ciała i roli niektórych organów, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i określania emocji, poznanie podstawowych informacji na temat zmysłów i narządów zmysłów
-
poznanie litery „y”, „Y”,
-
poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów służących do utrzymania czystości,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikacji, odwzorowywania, wyciągania wniosków z przeprowadzonego eksperymentu,
-
poznanie wybranych zasad zdrowego stylu życia, kształcenie umiejętności wielozmysłowego poznawania różnych przedmiotów,
PAŹDZIERNIK
Jesień w sadzie
-
poznanie nazw niektórych owoców dojrzewających jesienią oraz zwyczajów życia jeży, wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin
-
rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych,
-
poznawanie nazw niektórych drzew owocowych, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania, sensoryczne poznawanie liści,
-
poznanie treści nowej piosenki, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej,
-
poznanie niektórych sposobów utrwalania żywności, rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku), stosowania się do instrukcji słownej i obrazkowej, wzmacnianie poczucia własnej wartości, współdziałanie
Jesień w ogrodzie
-
rozumienie pojęcia „troska”, doskonalenie umiejętności wyrażania troski o ludzi i rośliny, rozwijanie empatii, uczenie się udzielania wsparcia emocjonalnego,
-
rozpoznawanie i układanie litery a, A, rozwijanie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego, analizy sylabowej, określanie głoski w nagłosie,
-
rozpoznawanie jadalnych części roślin, poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z częściami roślin,
-
poznanie niektórych warzyw i ich właściwości, tworzenie zbiorów, przeliczanie, rozwijanie umiejętności muzycznych, rozwijanie świadomości ciała i jego położenia w przestrzeni, rozumienie pojęcia „wstyd”
-
rozpoznawanie i podawanie nazw części warzyw: skórki, pestek, miąższu, doskonalenie sprawności językowej i manualnej, poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z warzywami, rozwijanie ciekawości badawczej, utrwalenie zasad bezpieczeństwa
Jesienny krajobraz
-
odróżnianie środowiska parku i lasu, rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt
-
poznanie kształtu litery i, I, doskonalenie słuchu fonematycznego, rozwijanie świadomości fonologicznej,
-
rozpoznawanie cyfry 2, określanie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby, rozwijanie umiejętności orientacji w schemacie ciała, doskonalenie umiejętności przeliczania,
-
utrwalenie informacji o skarbach jesieni, doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych wcześniej liter, ćwiczenie pamięci,
-
utrwalenie wiedzy o zmianach w przyrodzie jesienią, doskonalenie sprawności manualnej,
Deszczowa pogoda
-
przypomnienie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią, rozwijanie umiejętności określania emocji, ćwiczenie wyobraźni, rozwijanie empatii
-
wprowadzenie litery e, E, doskonalenie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego, przygotowanie do umiejętności czytania i pisania, ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z wygraną i porażką podczas gier zespołowych, rozwijanie umiejętności współpracy
-
rozpoznawanie cyfry 3, rozumienie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 3, poznanie niektórych właściwości wody, rozwijanie ciekawości badawczej, utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów, rozwijanie umiejętności współpracy
-
utrwalenie informacji o deszczowej, jesiennej pogodzie, rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności pracy w parach, utrwalenie zasad bezpieczeństwa
WRZESIEŃ
1. POZNAJMY SIĘ!-
Poznanie imion dzieci w grupie, integracja grupy, nawiązywanie relacji rówieśniczych, wdrażanie do przestrzegania reguł i zasad obowiązujących w przedszkolu, ćwiczenie umiejętności uprzejmego zwracania się do innych, rozróżnianie stanów emocjonalnych. Poznanie miejsc w sali , zapoznanie ze znaczkami, dyżurami, wizytówkami. Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Doskonalenie umiejętności nazywania części ciała, umiejętności liczenia, manipulowania przedmiotami. Utrwalanie pojęć dotyczących wielkości: mały, mniejszy, najmniejszy. Rozwijanie sprawności małej motoryki, słuchu muzycznego, ćwiczenie umiejętności wyrażania ruchem treści piosenki. Rozwijanie samodzielności dzieci, doskonalenie umiejętności współpracy.
2. W NASZYM PRZEDSZKOLU-
Poznanie nazw zawodów osób pracujących w przedszkolu, przypomnienie nazw pomieszczeń przedszkolnych. Budzenie szacunku do osób pracujących w przedszkolu. Poszerzenie wiedzy o zabawkach i sprzętach używanych w przedszkolu i na placu zabaw. Realizowanie zasad utrzymania higieny. Poszerzanie słownika czynnego, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej, określanie głoski w nagłosie. Rozwijanie zainteresowań badawczych, doskonalenie sprawności manualnej, ruchowej. Poszerzenie wiedzy o samodzielnie tworzonych zabawkach. Podawanie nazw kolorów. Budowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie kreatywności. Zabawy z muzyką klasyczną.
3. JESTEŚMY PODOBNI, JESTEŚMY RÓŻNI-
Poznanie sposobów kulturalnego powitania, podziękowania i poproszenia o pomoc. Poszerzanie wiedzy na temat dzieci w grupie, wypowiadania się na temat cech wspólnych i różniących dzieci. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Utrwalenie znajomości wybranych figur geometrycznych, rozwijanie umiejętności przeliczania. Rozwijanie poczucia rytmu, koordynacji ruchowo- słuchowej.Zabawy językowo-sensoryczne z ryżem.
4. BEZPIECZNI NA DRODZE-
Poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze oraz sposobu bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Poznanie niektórych znaków ostrzegawczych, informacyjnych, nakazu i zakazu. Rozumienie pojęć: sygnalizator świetlny, znaczki odblaskowe. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania; rozwiązywanie zagadek. Wdrażanie do zgodnego działania z innymi w zabawie, dbałości o inne osoby w grupie, wzbudzanie szacunku do pracy innych osób, rozwijanie empatii. Poznanie różnych dźwięków otoczenia. Rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, rozpoznawanie prawej i lewej strony ciała. Nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne. Kształcenie umiejętności poznawania różnych materiałów za pomocą wielu zmysłów. Zachęcanie do poznawania nowych faktur.